Beste parochianen / dorpsgenoten, de jaarvergadering Heilig Hart van Jezusparochie De Noord komt er weer aan. Hier nog een verslag van een vorig overleg ter naslag.
1. Opening
Gea heeft zich afgemeld en Pim neemt vanavond voor haar waar als voorzitter.
Verder zijn er afmeldingen van Johan de Haan, Trudy Hand en Kees van Lent.
Pastoor Tilma gaat voor in een gebed.
2. Verslag van de jaarvergadering van 2023
- Matthijs Boersen moet zijn Matthijs Boeser.
- Graag in het vervolg de datum op het verslag noteren.
Het verslag wordt geaccordeerd met dank aan de notulist.
3. Ingekomen stukken en mededelingen
Pim vervangt Gea binnen het bestuur als vicevoorzitter/secretaris.
Binnen de parochieraad komt een vacature bij de sectie Gemeenschapsopbouw. Ans zal nog wel een aantal taken op zich blijven nemen.
4. Kennismaking met Pastoor Kees van Lent, administrator regio
In verband met een dubbele afspraak van dhr. Van Lent vervalt dit agendapunt. Hij heeft de wens geuit om toch nog een keer met de parochianen samen te komen. Misschien kan dat tijdens het Heilig Hartfeest, of op een zondag om 10.30 uur.
5. Financieel verslag 2023
Alma presenteert het financieel jaaroverzicht van 2023. We sluiten het jaar positief af, omdat we een flink bedrag aan energiekosten hebben terugontvangen. Hierdoor is het saldo verbeterd (het vermogen is nog niet positief, maar minder negatief). De conclusie mag zijn dat wij nog steeds een financieel gezonde parochie zijn maar dat we actief gelden moeten blijven genereren om gezond te blijven.
Gea en Alma hebben verkennend gekeken naar het opzetten van een missionaire begroting. Hoe komen we aan het geld en hoe geven we het uit? Daarin wordt het pastorale deel ook meegenomen: mensen betrekken bij de kerk. Dit vereist een cultuuromslag. Alma vertelt dat in het systeem steeds beter in beeld kan worden gebracht welke kosten er aan elke activiteit verbonden zijn.
Vraag: Wordt er ook gekeken of overstappen naar een andere energieleverancier misschien voordeliger is? Dit jaar is daar niet naar gekeken, wel is de keuze voor een variabel contract gunstig gebleken.
Vraag: Zijn er kosten verbonden aan GIVT? Ja, elke transactie kost 7 cent. Ook zijn er servicekosten van 4% ex. btw. Maar het afstorten van munten en biljetten kost ook geld. De vergadering spreekt zijn waardering en complimenten uit voor Alma voor het mooie financiële overzicht.
6. Verslag kascommissie
René van Langen en Kees Oudeman hebben de kascontrole gedaan. Alles zag er prima uit dus de ledenvergadering kan het bestuur decharge verlenen voor het gevoerde financiële beleid. René en Kees zullen ook volgend jaar zitting nemen in de kascommissie.
7. Begraafplaats
Ingrid Commandeur verzorgt nu het beheer van de begraafplaats. De acties rondom de algemene graven zijn grotendeels afgehandeld, maar zijn nog niet afgerond. Piet Tesselaar vertelt dat er een plek zal worden gerealiseerd op het kerkhof waar bij begrafenissen de kist kan staan en waar iedereen omheen kan staan. Ook kan daar afscheid worden genomen waarna alleen de familie dan naar het graf gaat. Dit zal een verbetering zijn t.o.v. de situatie waarbij iedereen bij het graf staat terwijl daar eigenlijk geen ruimte is.
Verder wordt op dit moment gewerkt aan het opknappen en verfraaien van het kerkhof. Vraag: Nu veel mensen niet meer op het kerkhof worden begraven, en er grafzerken worden geruimd, wordt het kerkhof straks niet erg leeg en kaal? Is het daarom niet beter om alles toch te laten staan? Hier kiest de parochieraad niet voor. Het gaat om individuele keuzes van de families zelf. Een plaats op het kerkhof kost nu eenmaal geld, en de kerk heeft dat geld ook nodig. En mocht het in de toekomst leger worden op het kerkhof dan kijken we op dat moment weer hoe we daarmee zullen omgaan.
8. Klankbordgroep
Jos Mooij legt uit hoe de klankbordgroep is ontstaan nadat we gestopt zijn met De Vijfhoek en een nieuw samenwerkingsverband aangingen met ’t Kruis (die in een later stadium ook waren aangehaakt bij De Vijfhoek). De taak van deze groep is het meedenken en volgen van het proces, het creëren van draagvlak, het stellen van kritische vragen en adviseren. De (ex) vicevoorzitters Jan, Jos, Pim en Gea zijn benaderd om hierin deel te nemen, evenals Gerrie Groot als verbinder en lid van de actiegroep Houdt de kerken open. Jos is bezig met een vitaliteitsscan voor onze parochie.
De Noord is een vitale parochie die aan de eisen van het bisdom voldoet:
- financieel gezond en een goed functionerend gebouw
- voldoende vrijwilligers en initiatieven
- mensen in de kerk, en ook zijn in De Noord jong en oud betrokken bij de kerk.
De samenwerking met ’t Kruis is nog niet op gang gekomen maar wij willen door met het proces. Omdat wij als parochie sterk en gezond zijn vindt de klankbordgroep dat we eigenlijk zelfstandig moeten zouden kunnen functioneren zoals Heerhugowaard Centrum of Langedijk. Deze vallen onder het dekenaat Alkmaar. In verband met de plannen die er nu voor het dekenaat Schagen zijn, denkt de klankbordgroep dat het voor ons wellicht gunstiger is om over te gaan naar Alkmaar. Natuurlijk kunnen daar ook problemen komen, maar Schagen is voor ons een gepasseerd station. En we hebben het voor een deel ook in onze eigen hand (vitaliteit). Het bestuur is het er mee eens dat onze parochie moet kunnen blijven doorgroeien.
9. Actiegroep Houdt de kerk open
Gerrie Groot schuift aan om een toelichting te geven op het ontstaan en doel van de actiegroep Houdt de kerk open. Hij geeft aan dat het nodig is om nieuwe wegen te zoeken om de kerken te kunnen laten bestaan. Dat kan met allerlei initiatieven om mensen bij de geloofsgemeenschap te betrekken en deze te versterken. Want zonder de kerk valt er een gat in de gemeenschap en ontbreekt samenhang en verbinding.
10. Verloting paaskaars
Piet Tesselaar wint de paaskaars.
11. Rondvraag
Opmerking: complimenten aan Gerda voor het mooie werk met de kinderkerk en de leuke stukjes in ’t Contact.
Voorstel: Omdat de kosten van de kerkboekjes hoger zijn dan de opbrengsten zouden we 50 cent voor de boekjes kunnen vragen i.p.v. 25 cent. De parochieraad zal dit bespreken.
‘t Contact: Er is een evaluatieavond gehouden met redactie en kopij-aanleveraars van ’t Contact. De kerk krijgt maximaal 6 pagina’s in het Contact die bij voorkeur worden ingevuld met korte actuele en informatieve stukjes en foto’s. De opzet van ‘t Contact is nu anders en we gaan ook niet meer terug naar de oude situatie waarin we als kerk al onze kopij konden plaatsen. Omdat er veel kopij namens de kerk wordt aangeleverd worden sommige bijdragen niet geplaatst of ingekort, wat erg jammer is. Afgesproken is dat Marisa dit wat meer gaat voorsorteren voor de redactie en zal kijken naar de prioriteiten. Soms zullen er daardoor andere aangeleverde stukken moeten worden ingekort, doorgeschoven of niet geplaatst, en we vragen daar ieders begrip voor.
Mededeling: op 18 mei wordt er een vrijwilligersmiddag gehouden voor alle vrijwilligers die bij de kerk zijn betrokken.